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e-Geography

 
Digitization has become one of the most cited central concepts of our time and is seen as one of the great tasks of the future. In geography, various aspects of this topic are usually investigated by referring to concepts such as "geomatics", "geo-communication", or "geoinformatics". Research topics are not only the mapping and analysis of socio-ecological and social conditions and processes, but also the changes caused by digitization itself.
 
At the Physical Geography chair group at Freiburg, e-Geography is concerned with geographic information systems, remote sensing, and spatial data management, in particular the setting up and maintaining of spatial information databases. Emphasis is placed on application in areas such as environmental research and environmental planning. In this context, not only the scientific research perspective plays a role, but also the question of the sustainability of education and knowledge transfer. These aspects are studied as part of developing the e-learning platform webgeo.de and the virtual research environment tambora.org. At the same time, developments in the field of social media are becoming increasingly important, with novel forms of data mining such as crowdsourcing and digital data-harvesting forming part of e-Geography research.

In human geography, researchers at Freiburg University develop digital corpus linguistic methods for discourse analysis. These also incorporate analyzes of social media, such as Twitter and blogs, as well as digitized print media corpora (see research Discourse Studies in Human Geography).

 

Projects related to e-Geography


  • Digital Geopolitics: Geopolitical Imaginations of the Far Right in Digital Media (DFG 2021–2024)
    Project Manager
    Wiertz T, Schopper T (Team)
    Start/End of Project
    01.01.2021 until 31.12.2024
    Description
    Extrem rechte Weltbilder haben in den vergangenen Jahren maßgeblichen Einfluss auf den gesellschaftlichen Diskurs in Deutschland genommen, und die Verstärkungsmechanismen digitaler und sozialer Medien erweitern das potenziell erreichbare Publikum für entsprechende Weltbilder enorm. Die „Neue Rechte“ hat sich zum Ziel gesetzt, dieses Potenzial für sich zu nutzen, um (alte) nationalistische, menschenfeindliche und autoritäre Denkmuster in Gesellschaft und Politik wieder salonfähig zu machen. Doch wie genau funktioniert diese Diskursproduktion? Welche Themen greift die „Neue Rechte“ auf und wie bezieht sie sich auf aktuelle Themen wie Migration, Grenzen, Gesundheit oder Naturschutz? Welche Rolle kommt digitalen Medien und ihrer Tendenz zu multimodalen und affektbetonten Äußerungen zu? Diesen Fragen geht das Forschungsprojekt nach und erhebt dazu systematisch Äußerungen auf Blogs, Twitter und Youtube. Im Anschluss an Arbeiten in der Politischen Geographie zu Nationalismus, Identität und Popular Geopolitics, untersuchen wir Konstruktion räumlicher Identitäten und geopolitischer Leitbilder. Über die Inhalte sprachlicher Äußerungen hinaus betrachten wir zudem, wie Arrangements aus Text, Bild und Ton Emotionen und Affekte provozieren und analysieren die Resonanz und Reichweite rechter geopolitischer Leitbilder in digitalen Medien.
    Contact Person
    Wiertz T
    Email: thilo.wiertz@geographie.uni-freiburg.de
    Financing
    DFG